Het kan voorkomen dat je je droombaan voor ogen hebt. Je solliciteert bij een bedrijf en je word aangenomen. Later blijkt dat de werkvloer toch niet helemaal is hoe je het voor ogen had. Er spelen conflicten tussen medewerkers, wat de werkvloer niet optimaal maakt. Naast dat het niet ideaal is voor de werksfeer kan het ook andere nare gevolgen veroorzaken. Zo bestaat de kans groot dat het ziekteverzuim omhoog gaat. Dit doordat de betrokkenen vaak niet optimaal in hun vel zitten en minder zelfzekerheid hebben. Ook speelt stres een belangrijke rol. Stres hebben is normaal gesproken best gezond. Echter, als het voor een lange periode plaats vind, kan het nare gevolgen met zich meebrengen. Langdurig stres hebben wordt een burn-out genoemd en is vaak lastig om uit te komen. Dit wilt uiteraard iedereen voorkomen en daarom is het belangrijk om vroegtijdig dit arbeidsconflict op te lossen.
Vaak ligt de oorzaak van een arbeidsconflict bij de medewerkers zelf. Zo denken ze vaak niet aan de medemens. Er wordt bijvoorbeeld naar elkaar geschreeuw omdat de deadline steeds dichter nadert. Voorkomen is beter dan genezen. Het is dus belangrijk om een open bedrijfscultuur te hebben. Met deze cultuur hebben de medewerkers meer het gevoel dat ze met iemand kunnen praten om hun hart te luchten. Als de persoon dat niet doet, knoop alles op en word het alleen maar erger voor degene.
Verder is het een aanrader om wekelijkse feedback rondes te organiseren met de medewerkers. Zo kunnen ze hun eigen prestaties meten en feedback op krijgen. Tijdens deze sessies is het ook een mooi moment om hun klachten kwijt te kunnen. Ook is het natuurlijk de kans om zijn positieve prestaties te benaderen om de medewerkers toch het extra zetje te geven.
Als beide maatregelen niet werken is het verstandig om een bedrijfspsycholoog in te schakelen. Zo heb je goede psychologen amsterdam of een psycholoog den haag. |
https://piekerpoli.nl/ |