Binnen uw bedrijf zijn er verschillende factoren die goed op elkaar moeten aansluiten. Binnen een bedrijf zijn er altijd verschillende bedrijfsprocessen gaande. Deze processen moeten allen op elkaar aansluiten wilt u een succesvol proces behalen. U heeft bijvoorbeeld de inkoop afdeling, deze moet goed aansluiten op de verkoop afdeling anders krijgen klanten te weinig of te veel producten geleverd. Daarvoor is de communicatie er belangrijk. Communiceren uw afdelingen goed met elkaar? Doen ze dit niet kunnen er gauw fouten ontstaan. Hier wordt u niet blij van en worden uw klanten ook niet blij van.

Voor een goede samenwerking, wat dat is wat het proces vloeiend laat verlopen, is dus in de eerste plaats communicatie erg belangrijk. Daarnaast zijn ook middelen erg belangrijk. Hebben uw werknemers de juiste middelen om goed te communiceren? Wanneer er gebrek aan (goede) middelen is kan het zijn dat de samenwerking al veel minder verloopt.

Als we bijvoorbeeld kijken naar de administratie afdeling zijn communicatie en goede middelen belangrijk. Met middelen bedoel ik bijvoorbeeld een goede software voor salarisverwerking. Wanneer uw werknemers gemakkelijk kunnen werken, werken ze vaak ook beter. Daarnaast kunnen andere werknemers of andere afdelingen dit werk gemakkelijk overnemen. In een software kunnen gegevens namelijk zeer gemakkelijk worden opgeslagen. Wanneer werknemer 1 hierin werkt kan werknemer 2 dit werk de week erna gemakkelijk oppakken. Toch zien we vaak bij bedrijven gebeuren dat dit alsnog niet goed werkt. Ze hebben dan bijvoorbeeld verschillende pakketten die niet op elkaar aansluiten. Zo kunnen er alsnog fouten ontstaan in de communicatie.

Zorg er dus voor dat u als bedrijf kijkt naar de beste software en dan het liefst een pakket. Een salarispakket bijvoorbeeld, een pakket waar alles in zit. Programma’s die gemakkelijk samenwerken zodat er geen dubbel werk hoeft worden gedaan.

Samenwerking door goede communicatie en goede middelen.

http://www.cbbs.nl