Heb jij weleens meegemaakt dat je ergens veel hogere verwachtingen bij had en de hele situatie uiteindelijk tegenviel? Er is sprake van teleurstelling wanneer jij verwachtingen schetst die niet waargemaakt kunnen worden. Wanneer je te veel teleurstellingen te verwerken krijgt, kan dit tot stress leiden. Op internet valt veel informatie te vinden over wat stress is. Op het moment dat je voor een langere periode achter elkaar veel stress ervaart, heeft dit negatieve effecten op je mentale en fysieke gezondheid. In deze blog lees jij waarom het managen van je verwachtingen erg belangrijk voor jezelf kan zijn. Wat is het belang van je verwachtingen? Wanneer je verwachtingen hebt, creëer je een ideaalbeeld wat hopelijk ook werkelijkheid kan worden. Als je verwachtingen uiteindelijk totaal niet met de werkelijkheid overeen lijken te komen, kan je een gevoel van controleverlies en zware teleurstelling ervaren. Het gevolg hiervan is dat je stress ervaart, omdat je niet goed weet wat je met deze situatie aan moet. Verwachtingen kunnen door allerlei externe factoren beïnvloed worden. Je weet van tevoren namelijk nooit wat de exacte uitkomst van bepaalde verwachtingen zal zijn. Op het moment dat jij je verwachtingen leert managen en bijsturen, leer je direct je grenzen aangeven en je eigen beloftes aan jezelf en andere naleven. Hierdoor creëer je een gezonde relatie met andere personen in je leven en doe je zelfkennis op. Het is belangrijk om je verwachtingen onder controle te hebben, omdat je elke dag met verschillende mensen te maken krijgt die roet in het eten kunnen gooien. Wanneer jij op een gezonde manier met je verwachtingen omgaat, leef jij een gelukkiger leven en zal de mate van stress wat je ervaart afnemen. Bovendien ben je assertiever en kun je beter relaties onderhouden met alle mensen om jou heen. Welke typen verwachtingsmanagers bestaan er? Er zijn in totaal vier verschillende soorten verwachtingsmanagers. Als eerste heb je de handhaver, deze persoon maakt gebruik van regels, houdt van duidelijkheid en houdt zich aan alle afspraken. Als tweede is er de behulpzame verwachtingsmanager, deze persoon voldoet vooral graag aan de verwachtingen van anderen en is iemand die overal ja op zegt en een goede balans bij zichzelf weet te handhaven. De derde verwachtingsmanager is de rebel. Deze persoon doet alleen waar hij/zij zelf zin in heeft maar behandelt anderen altijd met respect. Als laatste is er de in-twijfel-trekker, zij vragen zich af of hun verwachting wel zin heeft en kijken met een kritische blik naar de wereld.
|
https://liberi.nl/ |