Een design spirit bureau is in wezen voor een groot deel hetzelfde als een design thinking bureau. Het is een creatief en innovatief bureau dat op een effectieve en snelle manier nieuwe ontwikkelingen en ontwerpen kan maken op het gebied van merkidentiteiten, producten, diensten en communicatie. Net als bij design thinking bureaus hanteren zij de design thinking methode om de producten mee te genereren. De behoeften van de klanten en de gebruikers van de producten of diensten staan centraal bij design thinking en design spirit bureaus. In deze tekst gaan wij wat dieper in op wat een design spirit bureau is en wat zij doen.
Een interdisciplinair team Om een zo goed mogelijk product te kunnen leveren in een zo kort mogelijke tijd, werken mensen van een design spirit bureau nauw samen in een interdisciplinair team. Mensen uit verschillende vakgebieden komen hier bij elkaar om samen te werken aan een oplossing en een product. Door de verschillende vakgebieden waar de mensen vandaan komen kunnen er veel verschillende creatieve diensten aangeboden worden en kunnen er meer verschillende soorten producten gecreëerd worden. In een design spirit bureau werk je dus eigenlijk hetzelfde als bij een design thinking bureau. Het team is klein en werkt nauw samen, waardoor er snel tot een mooi product gekomen kan worden.
Onderscheid van andere ontwerpbureaus Een design spirit bureau onderscheidt zich op een aantal manieren van andere ontwerpbureaus die aan design thinking doen. Bij design spirit bureaus ligt de nadruk namelijk op de samenwerking binnen de groep. Iedereen heeft een andere rol binnen de groep, maar er wordt ook nauw samengewerkt tussen iedereen in de groep. Door iedereen de kans te geven zijn of haar ideeën in te brengen kan er tot een goed initiatief gekomen worden dat precies is wat de klant zoekt en wat aansluit op de behoeften.
Een grondige analyse van het probleem Voordat er wordt nagedacht over mogelijke oplossingen en prototypen is het bij design spirit bureaus van belang om goed na te denken over wat het probleem nou precies inhoudt. Er moet van tevoren dus goed onderzoek gedaan worden naar wat er precies aan de hand is, wat de wensen zijn en wat de behoeften zijn van zowel de klant als de gebruikers van de tool die ontworpen gaat worden. Door de doelgroep volledig te begrijpen kan er met het product worden ingespeeld op de doelgroep. De kans dat het product dan aanslaat is groter. |
https://www.fridayoutofthebox.nl/design-sprint/ |