Laden...

De geschiedenis van vervoersmiddelen

Inhoudsopgave:

Vervoeren wordt gedefinieerd als van de ene plaats naar de andere brengen. Dit vervoeren wordt al eeuwen gedaan; op allerlei manieren hebben mensen zich over de jaren heen van A naar B weten te brengen. Van auto tot fiets: ooit zijn deze vervoersmiddelen bedacht en voor het eerst in gebruik genomen. In deze blog lees je meer over de geschiedenis van vervoersmiddelen.

De fiets

In 1790 werd de loopfiets uitgevonden. Dit was de eerste voorganger van de fiets hoe we hem nu kennen. De loopfiets was niet voorzien van trappers, een beweegbaar stuur noch remmen. In de jaren die volgden werd de fiets steeds meer uitgebreid en werd praktischer én comfortabeler gemaakt. In deze tijden waren fietsen alleen iets wat rijke mensen gebruikte. Het was namelijk best een kostbaar ding. Ze werden vooral gebruikt op zondagen om er als entertainment een stukje op te rijden.

De handkar

Vanaf de vijftiger jaren van de negentiende eeuw tot kort na de Tweede Wereldoorlog werd er veel gebruik gemaakt van handkarren. Dit ware een soort tweewielige kruiwagens met in plaats van een kuip, een plateau, waarop waren geplaatst konden worden. Op deze kar werden bijvoorbeeld marktwaarden tentoongesteld. Later werd de handkar vervangen door bijvoorbeeld de bakfiets en de bestelwagen.

De hondenkar

Eind negentiende eeuw, begin twintigste eeuw, werd er veel gebruik gemaakt van hondenkarren. Deze karren werden voornamelijk gebruikt door handelaren die er hun waren in vervoerden. Het was vaak een tweewielig voertuig met boven de wielen een bak met ruimte voor waren. Voor de wielen waren twee honden gepositioneerd, die de kar vooruit trokken. Rond het midden van de negentiende eeuw waren de wegen nog te slecht om goed gebruik te kunnen maken van de hondenkar. Toen er rond de vijftiger jaren van de negentiende eeuw vlakke wegen aangelegd waren, werd de hondenkar steeds vaker ingezet. In 1910 werd er een trekhondenwet aangesteld, waardoor je een vergunning moest hebben om een hondenkar te mogen gebruiken. Hiermee verdween de populariteit van de hondenkar. In 1962 werd de hondenkar uiteindelijk verboden.

Paard en wagen

Waar het gebruik van paard en wagen in Nederland tegenwoordig meer als entertainment wordt ingezet, vormde het vroeger een belangrijk vervoersmiddel. Zo gebruikten boeren het om de oogst mee te vervoeren,  bakkers, melkboeren en groenteboeren om hun producten in rond te brengen en andere mensen gebruikten het om zichzelf ermee te vervoeren. De combinatie van paard en wagen heeft het lang volgehouden, maar op een gegeven moment werd het straatbeeld overgenomen door gemotoriseerd verkeer.

Motoren

Het is niet helemaal duidelijk wanneer de eerste motorfiets gebouwd is. Waarschijnlijk is dit rond het midden van de negentiende eeuw gebeurd. Ze hadden toen vaak nog een houten frame met een stoommotor, die al snel vervangen werd door een benzinemotor. Ze reden zo’n 12 tot 18 kilometer per uur. Dat haal je tegenwoordig makkelijk op de fiets!

De auto

In 1886 werd door de Duitse ingenieur Carl Benz het octrooi aangevraagd voor de eerste auto ter wereld. Deze auto had drie wielen en werd aangedreven door een viertakt benzinemotor, die 0,75 pk kon leveren. De auto-industrie begon te ontstaan en steeds meer auto’s werden gebouwd en in gebruik genomen. Een auto bezitten was niet voor iedereen weggelegd. Alleen de rijkste mensen reden in auto’s. Het was immers een erg kostbare bezitting. Daarnaast vonden mensen auto’s in de eerste jaren erg gevaarlijk. Geloof het of niet, maar de eerste modellen gingen maar zo’n 30 kilometer per uur.

Hier zijn enkele gerelateerde berichten

Een nieuwe auto op het oog? Dan komt er vaak meer bij kijken dan alleen de aankoop. Een goede autoverzekering is minstens zo belangrijk. Gelukkig

In een wereld waarin mobiliteit steeds belangrijker wordt, is het vinden van de juiste autokwestie cruciaal. Als je tijdelijk een auto nodig hebt voor werk,

Private lease biedt diverse voordelen voor de Citroën C3 en C4, waardoor deze modellen nog aantrekkelijker worden voor autoliefhebbers. Hier zijn enkele belangrijke voordelen van

Ben je op zoek naar een motor- of autotheoriecursus met een hoog slagingspercentage? Dan is 123-theorie de perfecte keuze voor jou. Met een slagingspercentage van

Als autoliefhebber wil je natuurlijk dat jouw auto er altijd als nieuw uitziet. Auto coaten is een manier om je auto te beschermen tegen krassen

Een slagboom wordt omschreven als een afsluitingsmechanisme. Dankzij dit mechanisme is het mogelijk om controle uit te kunnen oefenen, bijvoorbeeld over het gebruik van een

U heeft een aanhanger of wilt binnenkort een aanhanger gaan komen, maar eigenlijk heeft u totaal geen verstand van zaken. Voor een aanhanger heeft u

De huidige generatie bevindt zich vrijwel dagelijks in het verkeer. In de ochtend zetten de gezinnen hun kinderen af op school, waarna zij zelf naar

Heeft u al lang niet meer gereden in uw BMW omdat u de juiste onderdelen niet heeft kunnen vinden? Het is erg zonde dat een

Als je net als ik bent en veel tijd besteedt aan het proberen om mijn auto weer in vorm te krijgen zonder belachelijke bedragen uit

Het behalen van je nieuw aanhanger rijbewijs in Enschede is binnen ene mum van tijd gedaan. Je hebt dit rijbewijs namelijk binnen een dag al

Opel is een merk dat door veel mensen enorm gewaardeerd wordt. Je ziet de auto’s van dit merk veel in Nederland en Duitsland rijden. Opel

Ben jij van plan om een tweedehandse auto te kopen, bijvoorbeeld een, Daewoo occasions, dan is het verstandig om deze drie praktische tips even te lezen.

Een auto importeren uit Japan begint in populariteit te groeien. Japanse auto’s zijn namelijk vaak klassiekers, waarmee u de show kunt stelen in uw omgeving.

Valt het je ook wel eens op dat als je op de weg om je heen kijkt er een hoop mooie auto’s voorbij komen? Wie

Wanneer je een auto op de zaak wilt leasen of kopen krijg je te maken met bijtelling. Voor veel mensen is deze bijtelling een belangrijke